Edward Steichen – artysta malarz, który zrewolucjonizował fotografię mody

2024-02-09

W Muzeum Fotografii w Krakowie zaprezentowano wystawę jednego z najbardziej wszechstronnych i wpływowych fotografów XX wieku Edwarda Steichena. Ekspozycja jest ukłonem w stronę jego artystycznej spuścizny, która do dzisiaj stanowi inspirację dla wielu artystów fotografików. Jego biografia jest tak bogata, że można byłoby z niej stworzyć życiorysy kilku innych artystów fotografów z pierwszej połowy XX wieku. Edward Steichen był wszechstronnie uzdolnionym malarzem, cenionym fotografem piktorialistą, fotografem wojennym, lotniczym, modowym, komercyjnym, dokumentalistą filmowym, redaktorem, szefem działu fotografii w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, kuratorem wystaw, a także wybitnym ogrodnikiem. Zorganizowana przez niego najsłynniejsza wystawa „The Family of Man” w ciągu jedenastu lat przyciągnęła ponad 10 milionów osób i została wpisana na światową listę dziedzictwa narodowego UNESCO.

Wystawa, którą możemy oglądać dzięki uprzejmości Musée National d’Archéologie, d’Histoire et d’Art w Luksemburgu, obejmuje osiemdziesiąt odbitek żelatynowo-srebrowych wykonanych w okresie od 1899 do 1959 r. Dwadzieścia osiem pochodzi z wczesnego okresu jego twórczości, kiedy fascynował się malarstwem symbolicznym oraz fotograficznym piktorializmem, którego stał się wybitnym przedstawicielem. Do historii z tego okresu przeszły pejzaże, jak chociażby prezentowany na wystawie „Wschód Księżyca – Mamaroneck” (Światło Księżyca. Staw). Największy zestaw prac z całej ekspozycji to portrety wykonane dla dwóch dynamicznie rozwijających się w ówczesnym czasie magazynów modowych i lifestylowych „Vogue” i „Vanity Fair”, w których w latach 1923–1937 pełnił funkcję redaktora fotograficznego. Edward Steichen wykreował nowoczesną estetykę, inspirowaną sztuką modernistyczną
i filmem, łącząc je z dominującym stylem dwudziestolecia międzywojennego art déco.

Zdjęcia Edward Steichena były nowatorskie i niezwykle dynamiczne jak na ówczesne czasy, co widać w upozowaniu, ustawieniu planu, usytuowaniu aparatu fotograficznego oraz operowaniu światłem. Steichen potrafił nawiązać kontakt ze stojącymi za obiektywem modelką czy modelem, dzięki czemu potrafił uchwycić gest wydobywający charakter postaci. Oglądając fotografie, można odnieść wrażenie,
że postacie nie są biernymi manekinami, ale osobami z krwi i kości, które śmiało patrzą w obiektyw
i odsłaniają przed artystą swoje skrywane emocje. Sam Edward Steichen w jednym z udzielonych wywiadów w 1902 r. podkreślał: Kiedy robię portret, zależy mi na oddaniu czegoś z psychiki człowieka. Nie zadowala mnie czyste odwzorowanie jego cech zewnętrznych i ekspresji. Zanim wezmę się do fotografowania, chcę poznać człowieka i jego pracę, spojrzeć na niego z różnych perspektyw. Chętnie fotografował swoich przyjaciół, artystów, aktorów, a także polityków. Na prezentowanych fotografiach możemy zobaczyć pogrążonego w zadumie Theodore Roosevelta, prawdziwą twarz Charliego Chaplina, tajemniczą Polę Negri, zatraconą w tańcu na Akropolu słynną Marie-Therese Dunkan czy Henriego Matisse’a w swojej pracowni.

Odbitki prezentowane na krakowskiej wystawie zostały podarowane Muzeum w Luksemburgu w 1985 r. na życzenie Edwarda Steichena. Zgodnie z wolą fotografa część jego spuścizny fotograficznej trafiła do muzeów: nowojorskiego Museum of Modern Art, brytyjskiego Royal Photographic Society, paryskiego Bibliothèque Nationale czy Art Institute of Chicago. Wystawę honorowym patronatem objęła Jej Królewska Wysokość Dziedziczna Wielka Księżna Luksemburga, a zorganizowana została dzięki zaangażowaniu Ambasady Luksemburga w Polsce.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Tellus in metus vulputate eu scelerisque felis imperdiet proin. Non blandit massa enim nec dui nunc mattis enim. Vestibulum rhoncus est pellentesque elit ullamcorper dignissim. Nulla porttitor massa id neque aliquam vestibulum. Odio euismod lacinia at quis risus sed vulputate odio. Laoreet sit amet cursus sit amet dictum. Elementum curabitur vitae nunc sed velit dignissim. Pulvinar elementum integer enim neque volutpat ac tincidunt vitae. Elementum integer enim neque volutpat ac tincidunt vitae semper quis. Leo vel orci porta non.


e-Wydanie

Sledź nas na: