Komentarz ekspercki
Przyszłość to nieustanne zmiany, również w sferze modeli sprzedaży detalicznej. Całość będzie się rozgrywać w otoczeniu krzepnącego Przemysłu 4.0, IoT i ,,Internetu Ludzi”, globalnej sieci połączeń. Fantazja? Może, ale jeszcze 20 lat temu nawet w filmach science fiction nie przewidywaliśmy funkcji i znaczenia, jakie w naszym życiu odegrają smartfony.
Już dziś możemy zapytać, czy chcielibyśmy, aby naszym sprzedawcą, asystentem, a może szefem był robot wspomagany sztuczną inteligencją? To nie wizje, lecz realna rzeczywistość. Przyszłoś
na pewno nierozerwalnie będzie związana z postępem, wręcz rewolucją technologii cyfrowej, automatyzacją, robotyzacją, w konsekwencji autonomizacją. Proces ten będzie zachodzić w zgodzie z postępem społecznym, zmian pokoleniowych i regulacjami okołobiznesowymi. Potrwa on kilka lat i na pewno warto, a wręcz trzeba być jego aktywnym uczestnikiem – kreatorem. Takie wyzwanie podjęła spółka ATS Technology, tworząc nowy model handlowy ultra convenience.
Automatyzacja, robotyzacja, a w konsekwencji autonomizacja w handlu
Coraz popularniejsze rozwiązania w obszarze ICT (ang. Information and Communication Technologies) i IoT (ang. Internet of Things) dają olbrzymie możliwości optymalizacji wszystkich procesów zachodzących w handlu.
Barierą wdrożeniową automatyzacji, a w dalszym etapie autonomizacji jest głównie poziom inwestycji początkowej. Można ją obniżyć, przyjmując strategie wdrożeniowe na poziomie MVP (ang. Minimum Viable Product). Drugą i jedną z najistotniejszych kwestii jest właściwe określenie obszaru i dokładne zdefiniowanie potrzeb zmian operacyjnych, zakupowych, zarządczych, marketingowych, sprzedażowych etc. To jest początek drogi, który musi być precyzyjnie i szczegółowo zdefiniowany. Sektor handlu to najszerszy zbiór wszystkich wyżej wymienionych procesów występujących w biznesie. Wdraża się rozwiązania, które mogą skrócić łańcuchy dostaw, uprościć operację handlową, zadowolić aspiracje klientów. Wszystko to na tle w synergii i integracji z rynkiem, umożliwiającej osiągnięcie założonego celu Przemysłu 4.0.
Śledzenie produktu w systemie łańcucha dostaw
Najsilniej procesy automatyzacji rozwijają się w przemyśle wytwórczym. Robotyzacja osiąga tu bardzo wysoki poziom. Wytworzone przez przemysł produkty trafiają do magazynów centralnych zintegrowanych sieci sprzedawców. Magazyn odbiorcy otrzymuje przygotowane i coraz częściej zarejestrowane do podróży produkty w systemie Blockchain, umożliwiającym niezakłócone śledzenie jego drogi. W zależności od specyfiki sieci wkracza tu automatyzacja. Od automatycznego umieszczania palet lub specjalnych pojemników w gniazdach regałów, poprzez kompletację zamówień do umieszczenia gotowych dostaw w strefie spedycyjnej. W tych funkcjach doskonale się spisują roboty współpracujące (coboty) pracujące w magazynowych systemach WMS (ang. Warehouse Management System). Dobrym przykładem jest firma Ocado specjalizująca się na rynku brytyjskim w handlu e-commerce. Jej magazyny są w stu procentach zautomatyzowane. Semi-automatyzację w swoich magazynach wprowadził również jeden z liderów rynku FMCG firma Ahold Delhaize operująca w krajach Beneluksu i USA.
Przygotowane dostawy trafiają do punktów sprzedaży tradycyjnej lub konsumentów
w przypadku kanału e-commerce. W tym ostatnim modelu sprzedaży testuje się w Stanach Zjednoczonych rozwiązania dostaw autonomicznych realizowanych przez małe roboty samojezdne (np. Prime firmy Amazon) lub rozwijane obecnie systemy oparte na dronach.
W sprzedaży tradycyjnej automatyzacja wkracza powoli. Jej awangardą zawsze są systemy informatyczne wspomagające procesy handlowe. Po przyjęciu towary alokowane są na powierzchnie sprzedaży. W tym procesie, przy tradycyjnym modelu sprzedaży, człowiek jest na dziś niezastąpiony, chociaż w pracy na zapleczu może być wspomagany przez egzoszkielety. Na przykład urządzenie japońskiej firmy INNOPHYS o nazwie Every Muscle Suit, które kosztuje tyle co dobry smartfon, ułatwia prace związane z wysiłkiem fizycznym.
Dalszy proces to kontrola merchandisingu i zapasu towarowego. Wspomniana już holenderska firma handlowa Ahold Delhaize zaimplementowała w swoich sieciach 500 robotów „Marty”, które jeżdżą po sali sprzedaży w sklepach w poszukiwaniu nieaktualnych cenówek oraz pustych półek. Innym zadaniem maszyn jest sprawdzanie stanu podłogi w poszukiwaniu plam i innych zabrudzeń oraz produktów, które spadły z regałów.
W samym procesie zakupowym realizowanym przez klientów napotykamy również elementy automatyzacji. Na przykład zwykłe maszyny do krojenia chleba są już urządzeniami samoobsługowymi niewymagającymi ingerencji pracowników sklepów. Wybór i kompletowanie towarów klienci mogą prowadzić, uźywając swoich smartfonów i funkcji self-scaningu. Proces samej transakcji zakupu możemy realizować za pomocą kas samoobsługowych lub po prostu w smartfonie z podpiętą kartą płatniczą. To jest już normą w dobrze rozwiniętych sieciach handlowych.
Jednak nie tylko sam proces handlowy sensu stricte objęty zostaje automatyzacją. Back office przygotowujący i wspierający sprzedaż przechodzi także cyfrowe i wspierane botami zmiany. Boty wkroczyły na trwałe w świat komunikacji z konsumentem. Doradztwo w wyborze, reklamacje, kompletacje zamówień w e-commerce to tylko przykładowe obszary wspomagane przez te oprogramowania. Newralgiczny dla firm handlowych proces zakupu towarów ewoluuje w kierunku automatyzacji. W tym procesie czynnik ludzki odgrywa kluczową rolę, a tym samym decyzje mogą być obarczone wysokim ryzykiem błędu. Robotics Process Automation (RPA) cieszy się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem, wymaga jednak zaawansowanych technologii. Dużo uwagi poświęca się analizie big data wspomaganej sztuczną inteligencją (AI). Rzadko się wspomina o tym, jak kosztowne i czasami długotrwałe jest sporządzenie algorytmów odpowiadających na precyzyjnie zdefiniowane potrzeby użytkowników tych analiz.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Tellus in metus vulputate eu scelerisque felis imperdiet proin. Non blandit massa enim nec dui nunc mattis enim. Vestibulum rhoncus est pellentesque elit ullamcorper dignissim. Nulla porttitor massa id neque aliquam vestibulum. Odio euismod lacinia at quis risus sed vulputate odio. Laoreet sit amet cursus sit amet dictum. Elementum curabitur vitae nunc sed velit dignissim. Pulvinar elementum integer enim neque volutpat ac tincidunt vitae. Elementum integer enim neque volutpat ac tincidunt vitae semper quis. Leo vel orci porta non.
Sledź nas na: